Valtuustoaloitteemme: suojatie Salelle

Valtuustoaloite 25.8.2014

Tupoksen Salen pyöräliikenne ja jalankulku ohjautuu nykyisellään parkkipaikan läpi autojen käyttämää liittymää pitkin. Muutama onnettomuuskin on ollut jo lähellä, kun lapset pyöräilevät parkkipaikoiltaan peruuttavien autojen lomassa. Tilaston valossa parkkipaikka on lapsille vaarallisin liikenteellinen alue. Olisi varmasti paljon turvallisempaa, jos Vanamon kohdalle puhkaistaisiin suojatie Kauppakaaren yli. Siinä kohtaa on jo Salen puolelta Kauppakaarelle laskeva kevyen liikenteen ramppi, joka siis vie suoraan autotielle. Osa sitä kautta kulkevista oikaisee nurmikon läpi kevyen liikenteen väylälle. Talvella ja märkänä aikana se kuitenkin on todella vaikeaa. Kyse olisi vain kahden metrin pätkästä asvalttia ja suojatien maalauksesta. Pieni investointi verrattuna siihen, että joku jää parkkipaikalla auton alle.

(yllä) Taustalla Vesikarin tie. Vanamo on kuvassa vasemmalla ja Sale oikealla. Kuvassa merkittynä ehdotettu turvallisempi reitti.

(alla) Tässä kuva toisesta suunnasta, Sale on vasemmalla. Illalla kahdeksankin aikaan Salen liittymä on näin vilkas. Tässä ne pyöräilijät kulkevat yhdessä autojen kanssa.

Limingan Vihreä valtuustoryhmä yhdessä muiden allekirjoittaneiden kanssa esittää, että kyseiseen kohtaan rakennetaan pikimmiten suojatie ja pyörätien pätkä.
Marjo Heikkinen

This entry was posted in Aloitteet. Bookmark the permalink.