14.9.2012 Avoimen lähdekoodin koulutuksesta

Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n hallituksen jäsen Timo Heikkinen on liminkalainen kunnanvaltuutettu.

Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n kannanotto 14.9.2012

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Oulu menettää Nokian irtisanomisten takia alihankkijat huomioiden jopa 1100 työpaikkaa. Näiden tilalle on luotava nopeasti korvaavia työpaikkoja.

Valtioneuvosto on varannut budjettiriihessään ensi vuodelle äkillisen rakennemuutoksen aluetukea Oulun seudulle. Oulun vaalipiirin Vihreät vaatii aloitettavaksi innovatiivisen, paikallisesti vaikuttavan sekä PK-yritysten toimintaedellytyksiä parantavan täydennyskoulutuksen. Tämän yrittäjyyspainotteisen koulutuksen tulee keskittyä avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin ja avoimiin sisältöihin. Koulutuksessa voidaan hyödyntää Oulun seudun ammattikorkeakoulun monialaisuutta sisällyttämällä siihen opiskelijan valinnan mukaan sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden ja tekniikan opintoja. Tällöin se tuottaa hyvät valmiudet perustaa eri erityisalojen ohjelmistoyrityksiä.

Avoimet ratkaisut ovat suomalaisille PK-yrityksille erityisen hyvä mahdollisuus tehdä IT-sovelluksiin ja -palveluihin liittyvää liiketoimintaa. Ne mahdollistavat ennakkoluulottoman kytke-ja-kokeile -tyyppisen tuotekehittelyn ja innovoinnin pienillä kustannuksilla, koska työkalut ja tietoaineistot ovat vapaasti käytettävissä. Kynnys rohkeaan tuotekehittelyyn on pieni. Tutkimusten mukaan nimenomaan PK-yritykset hyötyvät avoimesta tuotekehityksestä eniten, joten esitetyn mallin mukaisella koulutuksella on erityisen suuri paikallinen työllisyysvaikutus.

Lisätietoja:

Timo Heikkinen
Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n hallituksen jäsen
timo.heikkinen(at)timohei.net
This entry was posted in Kannanotot and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.