Monika Kangas-Siira (4)

Olen 45-vuotias kolmen lapsen äiti Limingan kirkonkylältä. Olen valmistunut Oulun yliopistosta kemian ja matematiikan opettajaksi. Tällä hetkellä olen työttömänä. Olen sijaistanut paljon tänä lukuvuonna mm. Liminganlahden yhtenäiskoulussa.

Olen syntynyt Tornionlaaksossa, mutta ihan pienenä muuttanut Ouluun. Liminkaan muutimme yli 10 vuotta sitten, kun esikoisemme aloitti koulun. Liminkaan muutimme edullisten tonttien ja hyvien kulkuyhteyksien takia. Toimiva joukkoliikenne oli tärkeä asia uutta kotikuntaa miettiessämme. Tontin valinnassa oli tärkeää turvallinen koulumatka. Nämä asiat ovat tärkeitä vieläkin minulle.

Olen reissannut työn perässä niin etelässä kuin pohjoisessakin. Tämä on ollut hyvin avartavaa. Olen nähnyt erilaisia tapoja johtaa kouluja ja monta erilaista keskuskeittiötä. Olen huomannut, että tärkeää on saada ihmiset viihtymään työpaikallaan.

Turvallinen ja terveellinen työpaikka on tärkeä. On myös erittäin tärkeää, että lapsillamme on mahdollisuus sekä turvalliseen että terveelliseen päiväkotiin ja kouluun. Kiinteistöjen kunnossapito on tärkeää. On pystyttävä tekemään järkeviä päätöksiä, kun mietitään, kunnostetaanko vanhaa vai rakennetaanko uutta.

Limingassa on hyvät mahdollisuudet harrastaa. Nuorimmainen lapsistamme harrastaa mm. jääkiekkoa, jalkapalloa ja tanssia, joita kaikkia voi harrastaa Limingassa. On tärkeää, että jokaisella halukkaalla olisi mahdollisuus harrastaa jotain. On tuettava tarvittaessa erilaisia harrastusmuotoja, jotta raha ei olisi este harrastuksen aloittamiseen.

Jääkiekko täyttää myös vanhempien kalentereita: mieheni on tytön joukkueen huoltaja ja minä rahastonhoitaja sekä tarvittaessa kirjurina peleissä. Olen tanssinut useamman vuoden itämaista tanssia Oulussa tanssinopettajani takia. Koripallon aloitin tänä talvena uudestaan Oulun NMKY:n järjestämän kuntokoriksen myötä.

Vanhempani tekivät pitkän uransa yksityisyrittäjinä, joten olen nähnyt, millaista on yksityisyrittäjän arki. Jos haluamme yrityksiä kuntaamme, meidän on pystyttävä tarjoamaan heille sopivia tiloja ja tontteja. Meidän tulee käyttää kuntamme yritysten palveluja, jotta saamme yritykset pysymään kunnassamme.