Timo Heikkinen (3)

Lehtoroin työkseni Oulun ammattikorkeakoulussa automaatio- ja tietoteknisiä aineita. Harrastan basson soittamista, radioamatööritoimintaa kutsulla OH7XU, tietokoneiden räpläämistä, lukemista (etenkin historiasta kertovat tietokirjat ja elämäkerrat) sekä kesäisin purjehtimista. Harrastukseksi voinee kutsua myös luottamustoimien hoitamista Oamkin yt-neuvottelukunnassa, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin tarkastuslautakunnassa ja Teknillisten oppilaitosten opettajain liiton valtuustossa (varapuheenjohtaja).

Liminka on nopean kasvun takia velkaantunut. Tarvitsemme tänne lisää liminkalaisia työllistäviä yrityksiä! Kunnan elinkeinostrategia kaipaa terävöittämistä; esimerkiksi Liminganlahden alueeseen tulisi panostaa ja houkutella sinne luonnonarvoja hyödyntävää yritystoimintaa. Siihen on mahdollista saada merkittävää rahoitusta esimerkiksi Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 (EAKR) -ohjelman puitteissa. Oulun seudun yritykset ja korkeakoulut ovat luonteva kumppani alueen kehittämisessä.

Nuorilla on luonteva suhtautuminen kulttuuriin, kun he saavat tuottaa sitä omista lähtökohdistaan. Toivoisinkin Liminkaan enemmän nuorten mahdollisuuksia tehdä omaa juttuansa omissa porukoissaan, kenties ammattilaisten tukemana. Sitä kautta ”kulttuurillinen kulttuuri” kotiutuisi tänne ja alkaisi ennen pitkää kukoistaa. Taidekoulu, musiikkiopisto, näytelmäryhmät; meillä on jo hyvä pohja! – Bändillämme oli vuosia treenikämppä Hiukkavaaran kasarmialueella, jossa kymmenet ellei sadatkin bändit treenaavat. Varsinkin viikonloppuisin kasarmeilla oli mahtava soitannan kaaos, kun joka puolelta kuului jos jonkunlaista musi- ja muutakin sointia. Sellaista luovaa kakofoniaa olisi mahtava saada Liminkaankin!

Jokainen pakolainen on avun tarpeessa oleva ihminen, kunnes toisin todistetaan. Ja vaikka Suomeen tulon motiiviksi osoittautuisikin myöhemmin joku muu kuin oikea hengenhätä, ovat he silti ihmisiä ja niin ollen inhimillisen kunnioituksen ja kohtelun arvoisia. Tänne tulijoiden pitää saada reilu ja oikeudenmukainen mahdollisuus aloittaa uusi elämä uudessa maassa. Kulttuurillinen shokki on ihan tarpeeksi iso vuori ylitettäväksi ilman, että vastaanotto täällä tapahtuu polttopulloin tai muuten ylenmääräisesti öyhöttäen. – Kun pakolaisia päätettiin ottaa Liminkaan, olin hyvin tyytyväinen siitä, että pääsemme kantamaan oman osamme kotouttamisen vastuusta ja kuormasta. ”Ei pakolaisia Liminkaan” on käsittämätöntä puhetta jopa (tai varsinkin) ääri-isänmaallisilta, koska sehän vain vierittää pakolaisten vastaanottamisen muiden suomalaisten kontolle; epäisänmaallista vastuunpakoilua siis. Paras tilanne kaikille olisi tietenkin, että kriisialueet rauhoittuisivat niin, että pakolaisuutta ei syntyisi. Mutta kun maailma nyt makaa hyvin levottomasti, meillä täällä omassa, joskin enenevissä määrin epätasaisesti jakaantuvassa, yltäkylläisyydessä ei ole minkäänlaista oikeutta tai kohtuutta kääntää selkää apua tarvitseville.

Kunnallisissa luottamustoimissa pyrin

• lisäämään avoimuutta asioiden valmistelussa
  • pitämään päätöksenteon oikeudenmukaisena sekä pienet ja heikot huomioonottavana
  • tekemään päätöksiä, joilla Liminka pysyy turvallisena paikkana asua